A mi sorsunk
Kassai Napl, 1925. jlius 17. 2009.08.26. 14:40
gy tudom, hogy a bkeszerzdsek csinltk a vilghrnvre s jelentsgre emelt "Kisebbsg" szt, amely azta gy nemzetkzileg, mint az egyes llamok letben jogilag s etikailag egyik legslyosabb fogalomm vlt. Sem akik alkottk, sem mi, akik elfogadtuk, nem sejtettk, hogy mennyire igazsgtalan, megalz, jvtlen, remnytelen, nphallt felidz, fjdalmas, eltkozott ez a sz: Kisebbsg. Nem meghatrozs, hanem tlet. Meghatrozsnak, nemzetkzi jogi fogalomnak csak szntk taln knyszersgbl, mikor arrl volt sz, hogy az emberisget histriailag ktfel vlasszk akkor, mikor j vilgrendet lltottak fel, kln a gyzkt, kln a legyztteknek.
Ez a sz teht a vilghbor vrfertztt agybl szletett, a szenvedlyessg hevben csoda-szrnny ntt s nem sejtett vilghatalmi tnyezv lett. Ez a sz az j vilghbor larca, tbb szz millibl ll npek igaztalan megblyegzje, a vgyva-vgyott bke s termel let legsttebb ellensge, az j genercikat anyjuk mhben megkisebbtsre predesztinl stt fogalom. Gygythatatlan betegsg, thghatatlan hatrvonal, helyesebben tzvonal, amelyben sztlanul vesznek el az embermillik. Veszedelmesebb a legborzasztbb lthatalan gyilkos gzoknl, mert az ntudatot, agyat s szivet tmadja meg s lassan, de biztosan rli, semmisti meg. Ez a sz mr megkezdett bels vilghbor maga, mely kmletlenl dnti meg vallsoknak, kultrknak, tudomnynak, szellemisgnek, intellektusnak, evangliumoknak a hatalmt. A leguniverzlisabb isteni gondolatot is megbntja azzal, hogy az embernek a hozzval jogt kimri. Ez a sz foghz, melybl soha nem lehet megszkni, mg a fld al sem. Nemzetek rvnyeslsnek rk tka, mely kizrja a magabzst. s mgis a bkeszerzdsek egyetlen hatrozata, melyet mindkt fl a legtkkeletesebben betart: az is, aki alkalmazza, az is, aki elfogadja.
Nincs nap, hogy szmtalanszor le ne rnk, ki ne ejtenk. A sajt hemzseg e sztl s senki sem tiltakozik ellene, pedig mr annyira tlpte egyes npek megjellsre szolgl jogi s hatalmi hatrvonalat, hogy maholnap ksz tragdiv lesz.
A valsgban mit jelent e sz? rk bnulst. Akrki vagyok, akrhov megyek, akrmilyen anyagi vagy szellemi felkszltsggel rendelkezem: mindentt csak kisebbsg vagyok; az nem volna olyan slyos baj, a tragdia ott kezddik, hogy minden tekintetben annak is rzem magamat. Lehetnek a legfnsgesebb kpessgeim, tulajdonsgaim, alkothatok brmin nagyot, az eltrlhetetlen kisebbsgi jegy mindig megmarad. Minden ami szent, nagy s rk, devalvldik e mefiszti sztl: "Kisebbsg". Bennnk devalvldik. Hiba tudjuk, hangoztatjuk, hogy ezen fell kell emelkedni. Llektanilag bizonyul lehetetlennek, mert e laookoni vons igaz bennnk.
Most pedig a fenti szempontbl tessk megvizsglni a sajt kisebbsgi letnket az egsz vonalon s revzi al venni. sszes intzmnyeink, kultrnk, ernk, letnk, jvnk mr az els pillanatban sszegrnyedt a bels kntl, mihelyt felrta homlokra a Kisebbsg szt. Tveds azt hinni, hogy a politika kls eszkzei, rendszerei tettk ezt kizrlag. Nincs az a politikai hatalmi tnykeds, mely egy npnek bels produktv energiit kpes volna ennyire megbntani. Megakadlyozni kls effektusaiban, fltte uralkodni kpes, de belsleg csak magamagt lheti meg egy np. Nzzk csak a srelmeinket. Vannak gynevezett iskolasrelmek, de iskolink is vannak. Akrmilyen viszonyok kztt, de vannak. A kultrnak e frumai rendelkezsre llanak, de addig nem tltheti be hivatalt, amg az iskola s benne a legkisebb gyerek is azt rzi, hogy „kisebbsgi dik” s nem g vilgosan az ntudatban, hogy a tuds s a szellem ezt a fogalmat kizrja, a szellemi verseny ilyen elhatrozsokat nem ismer tudsban s kultrban. Legfeljebb arrl van sz, hogy a kultra-megszerzsi lehetsgek vannak korltozva, teht minl nehezebben jutok hozz, annl tbbet igyekszem belle szerezni s annl inkbb megbecslm, egyb formalitssal (numerus claususok, bizonytvny, rendeletek stb.) nem trdve.
Sajnos, ez nem gy van. A kisebbsgi letargia mindeneket agyonnyom. A politikus, a tuds, az r, a mvsz, a gazdasgi s kereskedelmi letplyk embere, az osztlyok, a fldmves, a np minden egyede szenved ebben a bels letargiban. Minden kezdemnyezs emiatt a bels ok miatt bukik meg. Emiatt nincs ldozatkszsg s veszti el nbizalmt mindenki, Mr eleve fradt kzzel nyl munkjhoz, mert a horizontot elzrja e sz: Kisebbsg. Kisebbsg, vagyis: gyis hiba minden, gysincs eredmny, nem ltom jvmet, nem rzek nagy clokat, az ambcik meghalnak. Az r nem r, mert arra gondol, hogy milyen kicsi e nyelv terlete, hogy henhal mellette, mert rzi, hogy npe fekete palstban gyszolja nmagt s bjtl, de nem olvas. Nincs egy frum, amely a magyar rs nagy emberi misszijt felkaroln, ntudatkpz fensges erejt felhasznln. Ilyenekre gondol s a fradt tollat leteszi: „Kisebbsg vagyok”. Vgl mindenki ezt mondja s az eredmny gy tevdik ssze: a kisebbsgek egynenknt vesztik el az nbizalom talajt s ert vesz a magrahagyatottsg, remnytelensg szomor rzse.
Vgzetes az egsz dologban az, hogy a bels lelki sszeomls felrzsa, egy j, hozznk mlt teremt erket, bizalmat klcsnz jv clokat kitz vilgnzet megteremtse, kidolgozsa egy kzs, egysges bels ntudat rdekben des kevs trtnik. A magyarsg bels sszefggsnek szentsgeit nem lltjk a nemzet el. A rgi hitek s rgi ideolgik nem mindenben felelnek meg j helyzetnknek. A tekintlynek nincsenek frumai s munksai.
Az els tennival ez volna: kiirtani a tudatunkbl a kisebbsg sz jelentsnek megalz s veszedelmes jelentst s megadni jelentsgt. A helyzeteket igazgassa a politika s egyb erk, de ezeken bell lni s nmagunkat becslni akarjuk. A munkm nem igaz, hogy kisebbsgi munka, hanem az emberi rtkessg, egy pt parnya, amelynek meg kell kapnia elismerst s fizetsgt. Az rsomat nem korltozza a nyelvterlet kicsinysge, mert ha az emberi szellem rtkeihez tartozik, tlrepl amgy is minden kicsinyes politikn s bntson. j, erteljes, vilgos s nyugati perspektvkbl, az emberisg maradand rtkeibl sszelltott vilgnzetet s clt kell magunk el lltanunk s ebben meggyzdssel hinnnk kell. Ilyen magas szempontokhoz kell hozznevelnnk egsz npnket s ennek az ldsos munknak rdemvel kell a tbbsgi nemzetek s a vilg eltt ntudattl fnyl homlokkal tlpni a fekete krt s bebizonytani, hogy a jvre hivatott npek versenyben nem akarunk s nem lehetnk megalzott, lenzett, szomor, termketlen „kisebbsg”.
|