Trianon következményeivel foglalkozó előadások Gyulán
2020.07.16. 09:43
2020 a nemzeti összetartozás éve. Nem véletlen, hogy idén 18 határon túli magyar színházat és számos előadóművészt várnak, és nincs olyan Kárpát-medencei magyar nyelvterület, ahonnan ne érkezne Gyulára társulat. Ami a múltidéző témákat illeti, Trianon következményeivel négy előadás is foglalkozik.
Ezek közül Elek Tibor, a Gyulai Várszínház igazgatója a Magyar Kanizsai Udvari Kamaraszínház produkcióját, a Fehér szarvast emelte ki. (Tavaly Andrási Attila másik darabját, a Tizennyolcat mutatták be Gyulán.)
A Fehér szarvas – Hazát vesztett lelkek holnap este fél kilenctől lesz látható a várszínpadon. Andrási Attilának, az udvari kamaraszínház Jászai Mari-díjas művészeti vezetőjének meggyőződése, hogy foglalkozni kell a történelmünkkel. A színházi műhely a múltunkat bemutató előadásokat az egész magyar szállásterületen játssza, Székelyföldtől Őrvidékig, Felvidéktől Délvidékig. Idei gyulai előadásuk témája a Trianon utáni sorsok alakulása, egy világ, amely végleg tovatűnik. Andrási színdarabját először 2019. október 30-án mutatták be a Duna-palotában.
A történet a trianoni kataklizmát követő felfordulás idején játszódik. Egy házasság, melyen átgázol a történelem. Egy szépasszony, aki könnyed lábbal táncol az érte epekedő urak gyűrűjében. Történik mindez a múlt század második évtizedének elején, a frissen balkanizált Közép-Európában, utolsó koronázott királyunk két hazatérési kísérlete között, Erdélyben és a székesfővárosban. Nagy Magyar Királyság vagy kisebb nemzetállam? Karakán László, egy elveszejteni kívánt, dicső kor utolsó fehér szarvasainak egyike, a Katonai Mária Terézia Rend kitüntetett tisztje megpróbáltatásain keresztül valós képet kapunk a 20-as évek elejének magyar viszonyairól, s példát bátorságból, hitből, emberségből, hazaszeretetből és szerelemből. Andrási Attila rendező szerint kevés színdarab született az 1920-as évek Magyarországáról. Úgy véli, hogy a színház talán legfontosabb küldetése, hogy megértsük és megértessük ezeket a történelmi folyamatokat: mi, miért történt.
MN
|